Home > Burung Gagak Yang Haus

Burung Gagak Yang Haus

Pengarang: Anonim

Kategori: Fabel

Pada suatu hari yang panas,seekor burung gagak yang kehausan terbang di atas ladang untuk mencari air.Lama sekali ia terbang untuk mencari air,tetepi tidak menemukaannya.Lalu ia merasa sangat lemah dan kehilangan harapan.

Tiba-tiba ia melihat sebuah tempayan air di bawah sana.Ia pun terbang ke bawah untuk melihat kalau-kalau ada air di dalamnya.Ya,ia dapat melihat air di dalam tempayan. Kemudian gagak itu berusaha memasukkan kepalanya ke dalam tempayan.Sayang, leher tempayan tempayan itu terlalu sempit untuk kepalanya.Kemudian ia berusaha untuk menggulingkan tempayan itu agar airnya mengalir.Tetapi ternyata tempayan itu terlalu berat baginya.

Gagak itu kemudian berpikir keras sebentar.Kemudian ketika ia menengok ke kanan dan ke kiri,ia melihat beberapa kerikil.Tiba-tiba terlintas dalam pikirannya gagasan yang bagus.Ia pun mulai memunguti kerikil itu satu demi satu,kemudian memasukkan setiap kerikil itu ke dalam tempayan.Dengan semakin banyak kerikil yang dimasukkan,maka air pun naik,sehingga burung gagak itu dapat meminum air dari tempayan tersebut.Ternyata gagasannya itu terwujud.

Semoga cerita anak ini dapat bermanfaat. Baca juga cerita:

<< Nyai Dasima (By Anonim) Balas Budi Burung Bangau (By Anonim) >>

Lihat juga kategori: Cerita Rakyat | Fabel / Binatang | Tumbuhan | Putri, Gadis & Dewi | Raja & Pangeran | Tema Umum

Suka halaman ini? Beritahu teman: